Kristi himmelfärdsdag

Dagen firas 40 dagar efter påsk, alltid på en torsdag. Texterna man läser och psalmerna man sjunger handlar då om hur Kristus har farit upp till himlen under jubel. 40 dagar efter påsk blev Kristus upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Jesus lyfte sina händer och välsignade sina lärjungar. Medan han välsignade dem, lämnade han dem och fördes upp till himlen. Två änglar i vita kläder sade till lärjungarna, att Jesus som hade blivit upptagen till himlen skulle komma tillbaka just så som de hade sett honom fara upp till himlen. Lärjungarna föll ner och hyllade Jesus och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. De var sedan ständigt i templet och prisade Gud. Innan Jesus lämnade sina lärjungar hade han lovat dem, att när han hade farit ifrån dem skulle de vänta på, att han skulle sända dem den helige Ande. När de var samlade i Jerusalem fick de vänta tio dagar på den helige Andes ankomst.

Det viktigaste på Kristi himmelsfärdsdag som på alla andra högtidsdagar är firandet av högmässan.

Den kollektbön man i Katolska Kyrkan ber i mässan säger något om varför det är så viktigt att fira denna dag:

"Allsmäktige Gud, fyll oss med helig glädje och låt oss leva i tacksamhet och kärlek, ty Kristi Himmelsfärd är början till vår upphöjelse, och hela kyrkans kropp är kallad till den härlighet dit hennes huvud och Herre har gått före".

0 kommentarer: