Vad innebär det att säga att Gud är kärlek?

Om Gud är kärlek, då finns det inget skapat som inte är buret och omgivet av hans oändliga godhet. Gud inte bara säger att han är kärlek, han visar det också: "Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner" (Joh 15:13). 


Ingen annan religion säger det som kristendomen säger: "Gud är kärlek" (1 Joh 4:8,16). Tron håller fast vid detta löfte, trots att erfarenheterna av lidande och ondska i världen kan få människor att undra om Gud verkligen är kärleksfull. Redan i det Gamla testamentet talar Gud till sitt folk genom profeten Jesajas ord: "Du är dyrbar för mig, jag ärar och älskar dig. Därför ger jag människor i utbyte mot dig, andra folk som betalning för ditt liv. Var inte rädd, jag är med dig" (Jes 43:4-5) och får honom att säga, "Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag aldrig dig. Nej, ditt namn är skrivet i mina händer" (Jes 49:15-16). Detta tal om gudomlig kärlek är inte tomma ord; Jesus bevisar detta på korset, där han ger sitt liv för sina vänner.

/YouCat, 33

0 kommentarer: